neděle 29. září 2013

Dýňový koláč á la Itálie

Původní recept jsem zachytila kdysi před lety v televizi, když jsem tedy ještě měla televizi a dívala se na ni. Recept zněl sice šíleně - do té doby jsem znala jen dýňovou polévku a kompot - ale příjemně šíleně. Dostatečně příjemně a šíleně, abych si povědomí o jeho existenci uložila do podvědomí a na pár let zapomněla.
Pak se stalo, že nám - tedy Teovi, Tinne a mně - naše společná kamarádka dovezla obrdýni. Prevíta, na kterého mi při porcování málem nestačil ani ten největší nůž, co se dal v kuchyni najít. Ano, měla jsem chuť zajít si pro sekeru a zahrát si na šíleného maniaka, ale jaksi mi to neprošlo (dýně by to mohla přežít, stůl pod ní možná ne). A jelikož to byla obrdýně veliká, vedle litrů kompotu zbylo i dost hmoty na pokusy. Ejhle, podvědomí se probralo a vyplivlo otázku: jak že ten recept zněl?

Žádné složité hledání se nekonalo, v dnešní době se téměř všechno dá dohledat na internetu, pokud se správně zeptáte. Nuže, zde je recept na - pro mne vyloženě podzimní - koláč z dýně:

Ingredience:
600g dýně
340g hladké mouky
250g cukru
2 vejce
3 lžíce olivového oleje Extra Virgin
špetka soli
1/2 kypřícího prášku
100g rozinek nebo brusinek (doporučuji oproti původnímu receptu namáčet do rumu, ne do vody)
koření: 5 hrebíčků, 5ks kardamomu, 2,5g mleté skořice - já ale místo kardamomu strouhám muškátový oříšek v přiměřeném množství
máslo na vymazávání plechů

Mno a postup je trochu pro hračičky (a taky na dobré načasování):
Dýni na asi centimetrové plátky šoupněte na máslem vymazaný plech a v předehřáté troubě pečte na 180°C asi 15 minut. Poté vytáhněte, troubu nevypínejte (bude se vám hodit horká). Dýni rozmačkejte vidličkou, ti fajnovější si ji mohou rozmixovat (ale je zbytečné špinit mixér, jde to krásně rozmašírovat).
Vejce vyšlehejte s cukrem a olejem, pak přidejte rozinky nebo brusinky a dýni. Sypké přísady si smíchejte zvlášť a poté je přisypávejte do těch mokrých, ale jen tak, aby vám navlhly a všechno se spojilo. Hotovou směs nalijte do vymazané a moukou vysypané dortové formy - nebo do menšího pekáčku, záleží na prostředcích a náladě - a šup s tím do trouby. Ta by měla být na 200°C.
V původním receptu se hovoří o době pečení "kolem hodiny". Upřímně - nikdy mi to tak nefungovalo. Po zhruba 35 minutách pečení, kdy koláč začne vonět celým bytem, si hlídám čas a stupeň hotovosti kontroluji suchou špejlí.

A to je vše. Žádné složitosti, a když jste zruční a pečete třeba pro regiment, než se upeče dýně, můžete si připravit těsto na muffiny a jen zaměnit plech za plech. Než si umícháte těsto na dýňový koláč - dýně by měla přeci jen trochu vychladnout, než ji šoupnete do vajíček - muffinky se upečou. A zase zaměníte plech za plech. Zkrátka: pečení zdar!

Žádné komentáře:

Okomentovat