pondělí 28. dubna 2014

Koláč ze sušeného ovoce á la Dundee

Skotská firma Keiller's je známá svými marmeládami a také tím, že už na konci 19. století začala jako první prodávat průmyslově vyráběný koláč se sušeným ovocem. Typickým znakem této skotské verze ovocného chlebíčku bylo ozdobné kolečko z mandlí - a jelikož firma sídlila v Dundee, koláč získal toto jméno.
Já jsem ale bytost vybíravá a speciální, takže veškeré oříšky musím vynechávat nebo nahrazovat. Zároveň však nechci přijít o pochoutku, kterou jsem poprvé okusila v její slavnostní úpravě (tedy skrytou pod dvěma typy luxusního fondánu) a tak jsem si původní recept trochu upravila.

Ingredience:
150g tmavých rozinek
200g sušených brusinek
100g kandovaného ovoce (prodává se ve formě "chlebíčku" nebo ve vaničkách)
120g velkých zlatých sultánek
200g nasekaných sušených meruněk
275g hladké mouky
1 lžička prášku do pečiva
225g změklého másla
225g krupicového cukru - třtinový je fajn, ale může být i obyčejný bílý
4 velká vejce
kůra z 1 velkého pomeranče a 1 citronu - když nejsou, nedá se nic dělat
pečící papír + forma na dort nebo malý pekáček

Nejprve si odvažte zvlášť do míchací mísy cukr a změklé máslo. Zbylé přísady pak stačí postupně přisypávat na váhu - sušené ovoce, mouka a kypřící prášek je dobré promísit, než s nimi budete pracovat dál.
Máslo utřete s cukrem do hladka, světla a pokud možno do nadýchanosti. Kdo máte trochu problémy s rukama, elektrický šlehač je velmi dobrý pomocník. Poté přidejte citrusovou kůru a po jednom všechna vejce - pokud se vám to začne trochu zdrcávat, lžíce mouky to zase spraví. Jakmile máte opět hladkou hmotu, přisypávejte a přimíchávejte mouku s ovocem. Ke konci se to míchá už dost těžko, takže vydržať!
Formu vyložte pečícím papírem (a to i v případě, že chcete použít silikonovou) - koláč se peče přes 2 hodiny, takže papír je skutečně zapotřebí, aby se těsto nepřichytilo.
Přesuňte těsto do formy - jelikož nechce stéct jako normální těsto, zkrátka ho přesunete po částech a ve formě rovnoměrně rozprostřete. Původní recept hovoří o malém důlku ve středu formy, aby těsto nevyběhlo do špičky, ale mně se těsto nikdy nechovalo takto nepřístojně, vždy vyběhlo rovnoměrně po celé ploše.
Pečte 1,5 - 2 hodiny s tím, že po hodině a půl se asi co 10 minut podívejte, jestli koláč už není hotový - musí být pevný na dotek. Pokud by nahoře příliš hnědl, přikryjte ho pečícím papírem. Zároveň nezapomeňte, že by měl koláč vydržet déle než týden, proto ta nižší teplota a delší pečení (vyplatí se to).
Koláč má výdrž, je sytý a sladký - a pokud chcete připravit slavnostní verzi, stačí ho překrýt plachtou z fondánu nebo marcipánu, jak komu chutná více.

EDIT: Vkládám fotku výsledného koláče, pro představu očekávaného výsledku.

4 komentáře:

  1. Zní to skvěle. Jen bych se příště přimluvil za obrazovou dokumentaci. Pokud bych se o ten koláč totiž někdy pokusil, bez obrázkového návodu bych byl zcela... ztracen.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslíš obrazovou dokumentaci z procesu nebo obrazovou dokumentaci výsledného koláče? První mi přijde jako instinktivní kuchařce jaksi... bezpředmětné, je-li popsán postup.

      Vymazat
  2. Aspoň ten výsledek.
    Já například kuchařské instinkty naprosto postrádám, proto by mi nevadila ani ta průběžná dokumentace... Chápu ale, že pro někoho to může být zase naprostá samozřejmost... Příklad? Třeba tehdy banální poznámka v receptu "vysypat formu moukou u bábovky", mne tenkrát zaskočila: jakou mouku použít, když jsou tři druhy? U nás se k tomu, navíc, používala strouhanka a tu jsem neměl. Nakonec jsem dal na přítelkyni na telefonu, která to vysypává kokosem :-D ( Jo - byla to moje první bábovka)
    Já vím, jsem atypický kuchyňský přízrak, ale jednou za čas se tam dostanu a to se pak ději věci... Takže ano, chyba je ve mě, nikoliv v návodu, ale když chci jednou za čas překvapit, jsou z toho "opravdová" dramata.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo aha, takhle je to. No, vzhledem k tomu, jak nerada podobné věci fotím, pokud nejsou načančané a vůbec... Něco se pokusím cvaknout.

      Vymazat